top of page
  • Foto van schrijverAnnick

DIY faux-fur dekentje & mini-kussentjes

Uiteraard vind ik het leuk om te prutsen met stof & wol. Degenen die mij al een beetje kennen, zullen dit nog een grove onderschatting vinden ;-) Bij mij thuis vind je veel zelfgemaakte accenten, en in het poppenhuis zal dat niet anders zijn. We hadden al een leuke tipi met pomponnetjes aan de buitenzijde, maar daar wou ik nog een faux-fur dekentje in, en enkele leuke kussentjes.

Ik ging dus gisterenavond een eerste keer aan de slag. Het dekentje werkte ik volledig zelf uit, met wat tips van een goede vriendin.


Hoe moet je hieraan beginnen?


Stap 1 is de basis van het dekentje haken. Ik werkte op de breedte van de tipi, wat betekent dat ik 21 lossen gehaakt heb met katoen en haaknaald 2.5. Daarop komen rijtjes vasten, maar je haakt de vasten telkens in de achterste lussen en niet door de twee lussen heen.

Je krijgt dan een geribbelde structuur. De lengte van het dekentje heb ik wat afgestemd op de tipi. Ik wou dat het rechtop kon staan tegen de achterwand en er vooraan wat uitkwam, dus haakte ik het net iets langer dan de tipi zelf (het gaat nog groter worden als je de faux-fur erop haakt).


Dit is dus de basis:



Vervolgens haak je de faux-fur erin. Ik werk hiervoor met Phil Douce van Phildar in het kleur ecru. Ik haak dit er ook in met haaknaald 2,5 - ook al wordt voor dit type garen een 4.5 aangeraden. Het lukt perfect met een kleinere haaknaald.


Het eerste rijtje haak je gewoon in de twee lussen van de vasten van de vorige rij.


De tweede rij haak je in de voorste lussen die overgebleven zijn van je basisdeken (je haakte daar enkel in de achterste lussen, dus de voorste lussen liggen er wat op). Op de afbeelding hieronder probeer ik te tonen welke lusjes ik bedoel (zie de zwarte pijlen, je ziet de rij waarin ik haak en de volgende rij voorste lussen):


Eens je aan het einde van de tweede rij gekomen bent, moet je haken om 'het lijfje' van de vasten van de volgende rij heen. De volgende rij 'voorste lussen' ligt namelijk wat te diep, en als je daar meteen terug in gaat haken dan heb je geen mooi vachtje, maar zie je echt rijen met wat ruimte tussen.

Ik probeer opnieuw op de foto hieronder te tonen wat ik bedoel met 'de lijfjes' van de vasten. Ook hier moet je kijken naar de zwarte pijltjes:

Alle rijen nu moet je dus afwisselen: een rijtje door de voorste lussen, een rijtje om het lijfje van de vasten heen, een rijtje door de voorste lussen, een rijtje om het lijfje van de vasten heen, ... enz. Uiteindelijk kom je aan het einde van je dekentje en haak je nog een rijtje in de lossenketting waarmee je begon.

Het resultaat is een zacht vachtje, ideaal om in je tipi te leggen. Of eventueel als badmatje, in een kleiner formaat en een ander kleurtje? Genoeg mogelijkheden om te experimenteren.


Voor de kussentjes vond ik een heel handige (Engelse handleiding) op de blog van Jessica Cloe. Ik vertaal eigenlijk haar handleiding hier min of meer naar het Nederlands ;-)


Om te beginnen heb je enkele katoenen stofjes nodig. Ik bewaar stofrestjes al een hele tijd, omdat ik er soms catnipkussentjes voor de Kattenopvang van naai. Maar voor dit werkje zijn ze ook perfect. De afmetingen die zij gebruikt heb ik ook gebruikt, gezien ik een meter heb die zowel in cm als inches kan afmeten: 2 inch op 4 inch. Dat zorgt voor een vierkant kussentje van ongeveer 2 inch breed. Je kan ook iets grotere kussentjes maken (bv. 3 inch op 8 inch, da's dan meer rechthoekig, wat langer en iets hoger dan deze).

Als je je stofjes hebt (strijk ze eventueel nog eens glad), dan vouw je ze in twee (met de goede kant van de stof naar binnen) en je speldt ze vast.

Vervolgens naai je de randen, maar je houdt een opening om het stofje om te keren. Ik doe het met de machine, maar met de hand kan zeker ook voor zo'n klein werkje - alleen heb ik daar een bloedhekel aan. Begin iets over halverwege aan de zijde tegenover de vouw, en ga zo helemaal rond tot iets voor halverwege dezelfde zijde als waar je begon. De foto's hieronder maken het duidelijker denk ik :-)


Nu komt even een prutswerkje: je moet het kussentje door de keeropening binnenstebuiten halen. Ik gebruikte hiervoor een pincet, om het achterste stukje stof (het gevouwen gedeelte) vast te nemen en door de opening te halen. Vervolgens komt mijn vriend het eetstokje eraan te pas om alle hoekjes er goed door te duwen. Prutswerk en een klein beetje frustrerend, maar het lukt wel.

Daarna moet je het kussentje opvullen. Ik gebruik hiervoor fiberfill, iets wat veel haaksters in grote massa's thuis liggen hebben. Vul het kussentje goed op, en duw met het eetstokje de fiberfill goed in de hoekjes. Bij fiberfill is er 1 basisregel: als je denkt dat er genoeg inzit, steek er nog een klein beetje meer in :-)

Nadien moet je de keeropening nog dichtlijmen. Ik heb opnieuw Tacky Glue van Action gebruikt (mijn textiellijm wou niet uit de tube komen), maar voor stoffen te lijmen vind ik deze toch iets minder geschikt. De volgende keer zal ik dus terug met textiellijm werken. Omdat het randje stof waar je op werkt zo mini is, hier een tip die ik van op de blog van Jessica haalde: doe een flinke druppel lijm op een stukje karton. Neem een tandenstoker, en wrijf daarmee wat lijm op beide zijden. Kleef dicht. Gedurende de droogtijd van de lijm (ik gebruik altijd meerdere uren) hou ik er een wasknijper op. Dat zorgt voor de nodige druk, zodat het zeker goed aan elkaar kleeft.

Het eindresultaat mag er best zijn: heel schattige, mini, fluffy kussentjes. Het ene kussentje heeft trouwens een vogeltje aan de ene kant en een poes aan de andere (Febe verkiest de kant van het vogeltje). Ik vermoed dat er nog heel wat kussentjes gaan volgen (voor op de bedjes en de zetel), en ik heb ook een plannetje in mijn hoofd voor een leuke zitzak. Maar da's voor later :-)


Ondertussen hebben we vandaag verder geverfd in het huis: de primer van het dak zit erop. We hebben ook uitgedacht wat we nog verder willen maken in de speelkamer: een hangbrug (tussen de twee verdiepingen), een glijbaan met matje, een vierkant IKEA-kastje (Kallax), een vlaggenlijntje, een wipplank, een fotokader van onze poppetjes en we willen ook nog een stukje behangen.


Ik hoop nog altijd zoveel mogelijk meubeltjes zelf te maken, en ga binnenkort een bestelling balsahout plaatsen. Dat hout zou zacht genoeg zijn om makkelijk thuis zelf te verwerken zonder dat je moet gaan zagen. Ik ben benieuwd!

127 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page