top of page
  • Foto van schrijverAnnick

Een mini-tipi

Afgelopen woensdag konden we niet verder verven aan het poppenhuis. De laag wit was nog niet lang genoeg droog om opnieuw af te tapen om aan het dak te beginnen. Deze moest nl. 24u uitdrogen, en tegen die tijd was het volleybaltraining voor Febe.

In de namiddag begonnen we aan het snijden van de parket (meer daarover later), maar toen was er nog huiswerk en moesten er boodschappen gedaan worden. Ook het lijmen lukte dus nog niet.


Omdat ik toch iets wou afwerken, een beetje progressie wou zien, besloot ik om na de training met Febe nog een mini-tipi te maken. Ik ben continue op zoek naar inspiratie via Pinterest & Instagram, en je hebt twee types: eentje met stof, of eentje uit papier. Nu weet ik uit ervaring dat het met stof echt prutswerk is. Ik probeerde vorig jaar eentje te naaien voor Zorro, en da's echt geen sinecure. De tipi blijft moeilijk staan, de stokken kruipen alle kanten op en het naaiwerk is redelijk ingewikkeld. Die met papier zag er leuk uit, was volgens de beschrijving makkelijk te maken en bleef goed vanzelf staan. Ideaal dus!


De werkbeschrijving komt van My Interior Addiction. Ik heb even moeten zoeken naar de juiste plek voor het sjabloon, maar dat vind je dus bij de leuke Franstalige blog Pom.

Ik besloot om het sjabloon over te tekenen op eigen papier. Ik kocht deze week nl. heel veel leuke, stevige, blokjes papier bij Action. Een deel om in het poppenhuis te gebruiken (onderleggers voor op de tafels, misschien fotokaders, maar ook als behangpapier en de tipi had ik toen ook al in gedachten), en de rest verwerk ik wel tot enveloppen. Ik schrijf nl. nog ouderwetse brieven, naar pennevriendinnen over de hele wereld - maar da's misschien nog iets voor een latere post? ;-)


Febe koos het papiertje, ik tekende het sjabloon erop en zij knipte en vouwde. De twee buitenste delen van de tipi lijm je gewoon samen (ik werk met Tacky Glue, ook vanuit de Action). Vervolgens bevestig je lange satéprikkers als tentpalen aan de binnenzijde. Ik heb die wel even met een strookje plakband vastgekleefd aan de binnenzijde van het papier, zodat ze goed blijven zitten, en wat ingekort (gewoon door'zagen' met een stanleymesje) zodat ze onder het dak van het huisje passen.

Voor de versiering draaide ik wat wol rond de palen (lijkt alsof dat nodig is om ze vast te houden, zoals bij een echte tipi) en we rijgden ook wat mini-bolletjes op draad om aan de ingang te hangen.



Het enige wat ik aangepast heb aan het sjabloon, is de opening vooraan verhoogd. Oorspronkelijk is die lager, maar dan kan ons poppetje er niet in. Onze echte popjes zijn nog onderweg, maar zullen even hoog zijn als dit konijntje. De tentopening is bij ons 9cm hoog.

Op de rechts foto zie je trouwens onze 'parket' al klaarliggen.


De tipi zal later nog verder afgewerkt worden. Ik heb nog haakwol liggen om een faux-fur schapenvachtje te maken, en er moeten ook nog mini-kussentjes in. Maar voorlopig is dit ons allereerste meubelstukje, voor de speelkamer boven.

Wat vinden jullie ervan? Laat maar horen in de comments!

16 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page