top of page
  • Foto van schrijverAnnick

Een school zoeken... in coronatijden


Febe wordt groot. Of ik word oud. Je kan het op twee manieren bekijken denk ik ;-)

Momenteel volgt ze de lessen in het 5de leerjaar ... maar het secundair wenkt.


En een school kiezen in coronatijden, mja, echt makkelijk is dat niet.


Ik hoor je al zeggen, een school kiezen - ze zit toch nog maar in het 5de? Jaja, maar toch moet dat nu al. We twijfelen nl. tussen een school dichtbij huis (in Lokeren dus) of dicht bij mijn werk (in Sint-Niklaas). Maar beide steden werken met een digitaal aanmeldingssysteem. Voor Lokeren moeten we intekenen in maart 2022, voor Sint-Niklaas is dat in april volgend jaar. Maar de meeste opendeurdagen vallen... jawel... in mei. Goed geregeld allemaal :-)


Gelukkig heb ik zelf jarenlange ervaring met het secundaire scholensysteem door er zelf in eentje te werken. In Gent, waar ik tot enkele jaren geleden dus werkte, bestaat zo'n digitaal systeem al langer. Ik was dus voorbereid en wist dat ik vroeg mijn huiswerk zou moeten maken. Ik kan mij voorstellen dat veel ouders die het systeem niet zo goed kennen misschien volgend jaar voor een verrassingen gaan staan...


Soit, wij dus op zoek. Maar corona steekt ook hier weer grondig stokken in de wielen. Opendeurdagen worden omgezet in (haperende) videostreams om toch wat info te kunnen geven. We hebben er zo al eentje achter de rug. Want sommige scholen zijn er wél wat vroeger bij. Gelukkig.

Je kan de scholen niet bezoeken, dus wég het gevoel dat een plek aan je kind geeft. Een plek waar ze toch heel wat uren, dagen, weken & maanden zal doorbrengen. Je kan geen cursussen inkijken, geen proeflessen volgen en de bezoeken van de lagere school aan de secundaire scholen zijn ook afgeschaft. Dat maakt het er dus niet makkelijker op.


De keuze is sowieso al moeilijk voor Febe. Ze weet niet goed wat ze wil doen. Wat ze graag doet is aardrijkskunde en geschiedenis, momenteel nog mooi vervat in wereldoriëntatie. Maar laat dat nu nét de enige twee vakken zijn die gewoon in elke studierichting netjes 1u krijgen en waar nérgens (tenzij je naar het hoger onderwijs kijkt) een accent op gelegd wordt. Tja. Ze is wel goed in veel dingen, maar heeft een grondige hekel aan alles wat enigszins ruikt naar studeren. Meteen ons grootste discussiepunt op dit moment trouwens :-)


De I-like basic (een handige interessetest voor haar leeftijd) bracht alvast aan het licht dat een zuivere, theoretische richting niet echt tot haar interesses behoort. Meteen de helft van de scholen die we al bekeken hadden in de vuilnisbak, want daar kán je enkel die kant opgaan.

We moeten bovendien in elke regio 2 scholen kiezen - wat het er ook weer niet eenvoudiger op maakt.

Twee, hoor ik je zeggen? Ja, twee. Want met een digitaal aanmeldingssysteem is het nl. een computer die beslist of je kan inschrijven in de school naar keuze (je 1ste keuze dus). Heeft die school teveel aanmeldingen? Dan heb je mogelijks pech. Als we in elke stad dus maar 1 school opgeven en ze zitten beiden volzet... dan betekent dat scholen afschuimen als alle inschrijvingen afgerond zijn en kijken waar er nog plek is. Dat wil je dus niet. De school in ons dorp (1 van de 4 opties trouwens) was vorig jaar volzet en moest 50 leerlingen voor 1A weigeren. En we zijn geen groot dorp, bij ons in Eksaarde. Ik herinner mij nog levendig de affiches in het dorp in de lente, met petities tegen het aanmeldingssysteem waardoor er heel wat leerlingen uit het dorp niet naar de dorpsschool konden. Ik vind dat onlogisch. Ik ben niet alleen denk ik. Het hele idee dat er uiteindelijk een computerloting gaat bepalen waar je kind terecht kan, doet mijn tenen krullen. Het moet kamperen aan de schoolpoort vermijden en ik snap de logica er ergens wel achter; maar toch.


We zijn er dus nog niet, zoveel is alvast zeker. Benieuwd waar wij gaan eindigen. En héél erg benieuwd naar jullie ervaringen! Hopelijk gaat dat bij jullie wat vlotter? :-)



21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page