top of page
  • Foto van schrijverAnnick

Meer natuur

Twaalf jaar geleden ruilden Maarten & ik Gent-centrum in voor Eksaarde. Toen we een eigen huis zochten, bleek al gauw dat we in de ruimere omgeving van Gent betere prijzen konden vinden. Eksaarde was perfect: de omgeving was (en is!) heel groen. Op ongeveer 5 minuten wandelen van onze voordeur zitten we op boerenpaden, die langs de rivier de Zuidlede lopen en een beetje verder hebben we de prachtige Moervaart.


Niet alleen voor de dagelijkse wandelingen met Túrin is dit een pro, het was (en is!) ook de ideale plek voor Febe om zich uit te leven. Te voet, met de fiets, de step of op rollerblades - ze geniet er bijna dagelijks van. Dat het de juiste keuze was om tussen het groen te gaan wonen, blijkt ook uit wat zij zelf vindt: ze woont veel liever hier dan in de stad. In de stad vindt ze het gauw te druk. Ook op reis merk je dat - als ze mag kiezen: met de tent de natuur in.


Febe was nog vrij klein toen we een opblaasboot kochten. We hebben die een aantal jaren gehad, maar die bleek toch niet zo ideaal. Het oppompen duurt lang en het ding was te groot om opgeblazen te stokkeren. Dus moesten we hem telkens laten leeglopen en kostte het vooral veel tijd.


Vorig jaar, aan de start van de eerste corona-lockdown, besloten we hem nog eens van onder het stof te halen, maar hij bleek op zoveel plaatsen lek dat hij niet meer te herstellen was. Omdat we toch écht graag het water op zijn, besloten we een kano te kopen.


We kozen voor een driepersoonskano, zodat we als gezin het water op kunnen. Zalig! We kunnen vlakbij huis makkelijk het water in en uit, en in no-time zitten we op de Moervaart. Het afgelopen jaar hebben we al vaak een middagje gepeddeld. We wonen eigenlijk vlak aan de Peddelroute Waasland, een lus van 31 km. We hebben ze nog nooit volledig afgevaren (staat op de to-do voor deze zomer), maar mooi is het hier alvast wel.


Maar... jawel, ook bij de kano is er een maar. Het ding weegt ongeveer 35 kilo en dat haal je niet uit voor een half uurtje of uurtje varen. Je moet ook best met drie zijn om het veilig te navigeren naar de rivieroever (we wonen net 1 straat van het water af... en moeten dus nog een stukje te voet). We hebben een handig steekwagentje, met 3 goed te doen, met 2 al wat sukkelen en alleen is het onmogelijk. En daar wringt het schoentje, of beter, de boot: je hebt ook niet altijd de tijd om met drie een middag uit te trekken om te gaan varen. En een kort tochtje, tja, daarvoor is het toch wat te veel gedoe.


Enter: de sup - of het stand-up paddleboard. Om meer tijd op het water door te brengen, actief te bewegen en tot rust te komen (ik ben nergens meer ZEN dan in de natuur én op het water), wou ik deze sport graag eens uitproberen.

Een sup-sessie lonkt al jaren. Ik wou het eigenlijk al uitproberen toen we naar Bali gingen, in 2016. Maar het kwam er niet van. De laatste maanden zie ik steeds vaker suppers dichtbij huis en het idee bleef in mijn hoofd rondspoken. Via het werk volg ik een gezondheidstraject, en in het dagboek dat daarbij hoort was één van de oefeningen om te kijken wat je meer tot rust doet komen. Tja, zoals ik al zei hierboven: bewegen op het water is ideaal voor mij. Ik besloot dus actie te ondernemen en begon enkele weken geleden te zoeken naar een initiatie sup hier in de buurt. Ik kwam terecht bij Sup Fever en volgde op 1/05 een privéles, samen met vriendin Ilse.

De eerste minuten was het wat wennen, maar op het einde van de sessie (we stonden ongeveer 1.5 u op het water) was ik er eigenlijk al goed mee weg en wist ik... dit wil ik écht vaker doen.

Met wat kriebels in de buik (het is nog uit mijn comfortzone) heb ik ondertussen mijn eigen sup-board besteld, dat wellicht ergens in de loop van volgende week gaat arriveren.


Ik kijk er alvast naar uit om veel meer tijd op het water door te brengen en bekwamer te worden in deze ontspannende sport. Vergis je niet, het ziet er weliswaar heel relax uit, maar een stevige workout is het écht wel. Een bijkomend voordeel is dat ik gekozen heb voor een opblaasbare sup (geen zorgen, da's niet zoals de boot, op enkele minuten is hij opgeblazen én voor de sup hebben we wel plaats om hem opgeblazen te stockeren). Een opblaasbare sup kan je makkelijk meenemen op reis... hup, twee dingen gecombineerd!


Zin om te kijken wat ik allemaal uitsteek op mijn board? Volg mij dan via instagram op https://www.instagram.com/sup.wander.nature/ .




11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page