top of page
  • Foto van schrijverAnnick

Zelf een parketvloer leggen

Nu we het huis al grotendeels geschilderd hebben, begint het tijd te worden om het wat in te richten. Het plan is nog steeds om alles zoveel mogelijk zelf te maken; en ondertussen tips op deze blog te delen. Je vindt heel wat informatie online, maar niet altijd in het Nederlands.


Ik ontdekte vrij snel, via de blog van Skattich, dat je een parketvloer kan leggen van tongspatels of ijslollystokjes. Wij kozen als basis ijslollystokjes, omdat je die (tenminste in niet-lockdown tijden) kan kopen bij Action. Gelukkig ben ik daar nog even langsgegaan voor deze hele Corona-heisa begon!

Om te beginnen moet je de afgeronde toppen van de stokjes krijgen. Ik heb de latjes voor de vloer afgemeten (ik had twee lange latjes nodig, en één kort, net minder dan de helft van een lange lat om 1 rij te kunnen leggen). Je tekent de snijlijnen best op de latjes, zoals je kan zien op de eerste foto. Omdat we het huis samen bouwen, probeer ik altijd om Febe zoveel mogelijk te laten meehelpen. Daarom sneed ik met het stanleymesje de stokjes voor door drie- tot vierkeer over de snijlijn te snijden. Vervolgens kon zij ze bijknippen met een stevige schaar. Vergis je niet, dit is een knap lastig werkje! Febe had er zelfs een kleine blaar van op haar vingers - en dit was nog maar het voorbereiden voor de kleine parketvloer op de zolderkamer / speelkamer. We willen ook het gelijkvloers nog doen...


Als alles gesneden is, kan je rij per rij gaan leggen. Wij werken met Tacky Glue van Action, een heel veelzijdige en stevige knutsellijm. Doe een heel beetje op een plankje, en leg dat mooi neer. Druk even stevig aan (enkele seconden) voor je het volgende plankje legt, en bouw zo verder.

Het is hierbij belangrijk om vooraan te beginnen, zodat eventueel prutswerk achteraan in de kamer ligt en dus minder hard opvalt. Bij mij betekende het prutswerk bv. dat ik nog 3 heel fijne latjes moest snijden voor achteraan, minder dan de helft van de breedte van een normaal stokje. Ook moest ik tegen de muur links wat kleine gaatjes opvullen met mini-reepjes hout. We hebben er nl. ook voor gezorgd dat de plankjes mooi rechts tegen het einde van onze "zwevende" vloer lagen.


Uiteindelijk is dit het eindresultaat. We vinden het erg mooi, het geeft meteen een ander zicht aan de hele kamer. En nu, verder inrichten :-)


53 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page